Ik kom chronisch tijd te kort

Sinds ik de opleiding tot Chief Storyteller heb gevolgd, kom ik chronisch tijd te kort.

Dat vraagt om een toelichting…

Neem een avondje film kijken. Je gaat naar de bioscoop of je besluit thuis een film te kijken via een van de vele streamingdiensten. Je nestelt je op de bank, drankje en bak chips binnen handbereik. Je partner kijkt misschien ook wel gezellig mee als je die hebt.

De film begint en het is twee uur genieten, of niet…

Na afloop blijf je nog even stil. Je laat de beelden en het verhaal nog even op je inwerken. Was het mooi? Waarom was het mooi? Wat was de clou? Werd er goed gespeeld door de personages? Zo gaat het bij mij in ieder geval.

Wie is de held?

Maar sinds ik de opleiding dus gedaan heb, ga ik de film nog een keer kijken. Ik wil namelijk weten wie de protagonist is (de held), de antagonist (de tegenstander), wie de mentor is, wie de dolk hanteert, wanneer de crisis zich precies aandient en hoe dan, in welke vorm… Afijn ik wil heel graag weten of ik de 12 stappen in de reis van de held kan terugzien in de film. En misschien kijk ik de film nog wel een keer, en nog een keer, en nog een keer….

Begin je te snappen waarom ik worstel met mijn tijd?

Datzelfde doe ik dus ook met boeken. Eerst lees ik het boek gewoon. Daarna wil ik het boek nog een keer lezen om precies dezelfde redenen als ik hierboven ook voor de film beschrijf.

Je kunt je dus wel voorstellen dat ik sindsdien chronisch tijd te kort heb…

Archetypes benoemen

Bovendien is het dus veel lastiger dan ik dacht. De held is nog wel vast te stellen en de tegenstander ook. Mentor lukt ook nog wel. Maar dan zijn er ook nog de archetypen, ook wel oerkarakters genoemd en hoe komen die archetypes terug in de personages in de film of het boek??

Notting Hill

Zo heb ik van de week toen ik alleen thuis was, voor misschien wel de 10e keer ‘Notting Hill’ teruggekeken. Ik heb hem 8x gekeken omdat ik het gewoon een heerlijke film vind. Maar de laatste twee keer probeer ik dus analytisch te kijken…

Wie is de held, de tegenstander, de mentor in het verhaal. Wanneer lonkt het avontuur? Wat is het ‘tipping point’ in de film? Wanneer gaat de held de drempel over en komt in een nieuwe wereld terecht? Door welke crisis moet hij/zij zich dan nog heen worstelen? Wie of wat hanteert de dolk in deze fase? Waarom? En dan… het elixer. Die laatste is makkelijk. Ze leven nog lang en gelukkig!

Als jullie de film gezien hebben (ooit) en je neemt de 12 fasen/stappen van de reis van de held er nog even bij, hoe zit deze film dan volgens jullie in elkaar?

Natuurlijk mag je de film nog een keer kijken. Dat kan op Netflix..;-)